Fladfisketur til Gjerrild strand

Perfekt sejlvejr ved Gjerrild Strand

Min far havde i mandags langt om længe fået overtalt mig til at vi skulle en tur ud til stranden for at fiske efter fladfisk og evt. en hornfisk. Jeg har været meget afholdende overfor fiskeriet på kysten da jeg ved hvor meget det (desværre) forværrer mine kroniske smerter. Min far er heldigvis blevet bedre til at forstå at vadeture og aktivt fiskeri på kysten er nærmest umuligt for mig og derfor må vi tænke i andre baner. For et par år tilbage anskaffede jeg mig en lille gummibåd som min far har en motor der passer perfekt til så vi aftale at vi mødes min far, søster, mor, deres hund og mig ved Gjerrild strand også kunne vi sejle ud to og to for at fiske lidt efter fladfisk. Da jeg kom frem til parkeringspladsen var der overhovedet ingen p- pladser og ej heller nogen familie at se. Efter et stykke tid lykkes det dog at finde en p-plads og resten af familien ankom også. Det var lidt underholdende at de havde glemt alt om at der er mere plads i en berlingo frem for deres nuværende octavia, det var lige før de skulle have haft trailer med 😀 nå nå men nok om det vi fik pakket grejet frem. Og der gik da ikke længe før min far kunne konstatere at vi skulle ro båden da motoren havde smidt alt olien under køreturen. Nå ja men fars rugbrødsmotor duede også fint :D. Båden blev pumpet op og stængerne rigget til med alm. fladfiskeforfang og sandorm. Min far og søster startede med at sejle ud mens jeg kastede linen ud fra kysten og placerede mig i en campingstol med hunden ved siden af. Min lille 8′ fods stang med en kastevægt på lidt for lidt gram blev lidt presset af at skulle kaste ud fra kysten men det gik da. Jeg havde ikke lige tænkt over at vi sejlede 2 ad gangen. Min søster havde endelig sagt ja til en fisketur og det ser bestemt også ud som om de hyggede sig på båden.

Jeg kunne hurtigt se at der skete noget ude på gummibåden men det var lidt om om mine kast ikke helt rækkede langt nok. Heldigvis var vejret fantastisk så det gjorde mig bestemt ikke noget at sidde i solen, ved vanden med en fiskestang i hånden og en kold sodavand.

Da min far og søster efter knap 1,5 time sejlede ind igen, havde Sara fanget en berggylte og min far fanget en issing og en skrubbe.

Jeg tror fisken sprællede lidt 😀
Sara med sin bjerggylte

Jeg havde heldigvis også mærket lidt aktivitet mens de havde været ude og sejle men ikke fisk der var store nok til at bide over krogen men spise mine orm ville de gerne 😀

Knap 10 minutter inden de vendte snuden indad igen havde jeg fået nogle små nap som jeg gjorde modhug på og bum så sad krogene fast…

Da de så kom ind kunne far og jeg sejle ud og få krogen fri dog uden fangst.

Vi fik sejlet ud og sat krogene i vandet og ikke nok med at far allerede havde fanget 2 fisk skulle han da også lige fange to mere inden jeg overhovedet havde fået et nap. Jeg nåede dog ikke at få taget et billede inden næste fisk kom på krogen heldigvis blev det endeligt en til mig.

Dog en bjerggylte hvilket jo ikke helt var det jeg havde håbet på men smukke i farverne det er de. Den blev fint sat ud igen.

Bjerggylte ved Gjerrild Strand

Jeg syntes der var langt i mellem fiskene men det lykkes da at fange to issinger og en skrubbe mere.

Mig med min issing

Rundt om båden kunne vi se stimer af hornfisk svømme rundt og derfor besluttede mig far sig for at sætte et lille blink på sin stang og forsøge sig med dem. Der gik bestemt ikke lang tid før han fik hug og flere andre hornfisk fulgte med helt ind til båden. Det blev til to hornfisk og flere missede. Dog kun en med hjem. Det altså fantastisk at sidde der og se fiskene så tæt på og hvor nysgerrige sådan en flok hornfisk er.

Jeg nåede at fange 2 issing, en skrubbe og en bjerggylte. En issing og skrubben blev hjemtaget og de to andre sat ud igen 🙂

Det ikke sådan når de spræller 😉

Det begyndte at blæse op hen ad tidlig aften og vi besluttede os for at sejle ind igen. Inden alt grejet var pakket sammen kom to marsvin svømmende. Det er altså fantastiske dyr der lever i vores hav. Sikke en skøn dag! Og hvor er det dejligt at være tilbage igen 😀